Proyección de Cortos categoría REAL ROBOTS
LAS CIGARRERAS, Alicante 19:30h
Consigue aquí tu entrada gratuita

A continuación:
SISTEMATURGIA VARIÉTÉS
Performance de MARCEL·LÍ ANTÚNEZ Fundador de  La Fura dels Baus

Entradas 8€ : entradium.com/events/sistematurgia-varietes

 

 

CORTOMETRAJES REAL ROBOTS

DIY Political Machines:
Circular to Linear Motion

Jennie E. Park, USA
(5:11)

Tres esculturas cinéticas exploran las relaciones entre la circularidad/cooperación/reciclaje y la linealidad/polarización/binaridad, y cómo la agencia personal o la posición se cruza con estos mecanismos vinculados. Reflejan el funcionamiento de muchos grandes sistemas, marcos y conversaciones, por ejemplo, la relación entre el ethos del bricolaje y el capitalismo, entre la extrema izquierda y la extrema derecha política, y entre sistemas anidados como la ciencia que opera dentro del derecho (que opera dentro de la política). Esculturas cinéticas: Madera, acrílico, pegamento, arroz, palillos de dientes, herrajes metálicos (tornillos, arandelas, tuercas), cinta adhesiva, pintura, fieltro, Arduinos, breadboards, motores de caja de cambios, cables de puente, interruptores, mandos, cables de alimentación.

Combat Trauma Bag

Lorenzo Picarazzi, ITALIA
(4:14)

El vídeo narra un día típico en una fábrica metalúrgica, desde el punto de vista de la maquinaria. Desde las primeras luces del amanecer hasta la hora de la limpieza, el ritmo de la música mueve la maquinaria a su antojo, creando una armonía en la que el ruido de fondo queda eliminado por la particularidad de la música. Los protagonistas de este videoclip son las máquinas enmarcadas; he tratado de eliminar el protagonismo del hombre en la medida de lo posible, para enfatizar el ritmo de la maquinaria ligado a la música de la pieza. El proyecto de ‘CTB’, un bonus track del primer álbum de AKA (AKA, Auand, 2019). Los temas que lo componen se encargaron a diferentes músicos activos en distintos contextos de la música electrónica. El punto de partida fue siempre el mismo: crear un nuevo tema a partir de las diferentes pistas que componen ‘CTB’, sin más dirección preestablecida que la sugerida por el propio tema. Estos temas dieron lugar a cuatro vídeos, siendo Combat Trauma Bag el primero de esta serie. El disco que contiene el vídeo se titula CTB, Few Hypotheses y es el resultado de una colaboración entre AKA y varios músicos de la escena electrónica. Surge del deseo de explorar las posibilidades sonoras (y visuales) que surgen cuando una obra de arte se abre, se devuelve a sus elementos constitutivos y se ensambla después de diferentes maneras, tiempos y espacios.

Trailer

Opus

Pauline Pastry, FRANCIA
(17:11)

Tres empleados de una fundición se encuentran consigo mismos en una cantera abandonada de Charente. Afectados por el trabajo, los trabajadores recuerdan la secuencia de los gestos que realizan cada día. Opus es el trabajo y la tarea que se realiza, pero también es la palabra que utilizamos para designar una composición musical.

Express

Alex Lazarov, AUSTRIA
(2:06)

Una joven baila en un mundo distópico. La música, la danza, la moda y las imágenes encontradas se unen en un tour de force de impresiones.

Trailer

Hepatica 01100100 01100001 01110100 01100001

Terje Tolleshaug, NORWAY
(4:42)

Plants and electronics.

The Ascent Of The Robots

Leon Riener, SWITZERLAND
(14:00)

In summer 2020 participated several science teams of the ETH Zurich at the «Art Safiental» in the mountains of Graubunden. After the scientists packed their hiking gear and their robots, their only mission was «over hill and dale to the summit». How difficult will it be to reach the summit with a legged robot and an exoskeleton? What’s the relation between synesthetic dance and robotic? How will the hikers react to these projects?

Trailer

El Robot Solista

Myk Eff, CANADA
(3:51)

A no-budget music video and robot narrative montage consisting of royalty-free and Giphy.com video clips. The Robo-protagonists struggle to achieve mastery of physical dexterity against a backdrop of Robo-nostalgia and high-tech music-making.

Salsa Esc Robots

Viacheslav Karbanov, RUSSIAN FEDERATION
(3:59)

The megapolis draws people into the world of digital gadgets, leads away from reality. A man hides behind the avatars, becomes lonely and loses his individuality. The filmmaker and protagonist is a Hi-Tech Robots and Virtual Studio guru who is not satisfied with this imposed lifestyle. He builds his own system of coordinates based on Cuban salsa in Moscow and robots.

The Oneiroid

Natalia Alfutova, RUSSIAN FEDERATION
(2:50)

This video is the first part of the series starring Oneiroid, a worm-like robot with an AI-driven personality. There is no CGI, no post-processing; it’s a good old honest documentary even if the video does not look like one. This video star is the robot controlled by the artificial neural network processing the visual input from its camera eye. AI controls every movement of the Oneiroid’s body, and at the same time, we can observe how this AI sees the surrounding world through the interface that demonstrates the robot’s vision on the external screen. We watch how his biased perception makes a lady scientist look almost like another worm-like creature. Unknown is scary. The unnamed unknown is even scarier. We give it a name; we call it Oneiroid, but does it really help? Do we better understand its nature? Is it a result of a natural mutation or a human mistake? Can we coexist, and if yes, who poses more danger to whom? Very similar questions worry people for more than a year now: pandemia has changed the way we live and our relationships with everything other and alien. Oneiroid embodies the alienness, looking strange and perhaps dangerous. In the world of social distancing and do-not-touch behavior, the girl caressing Oneiroid breaks the rules and seems almost criminal. This scene makes us experience tactile sensations of slimy skin under our palms; of course, we identify ourselves with a neat scientist. But what if we are wrong, if we are aliens occasionally caressed by a passing scientist? Why does the scientist care about the robot’s memory, and how personal and emotional can the robot’s memory be? Can Oneiroid be missing a human touch — and why in the final seconds do we feel compassion towards the Robo-monster left alone?

The Body

Isabel Belić
(4:21)

An exploration of the human body and how its interaction with an outside world leads to identity formation.

FISH

Kaige Zheng, CHINA
(8:14)

I can resist everything except curiosity.

Débris

Claire Walka, GERMANY
(14:00)

Walls burst, break and crumble. Dust, light, haze, drops, decay. Exposed wires tie themselves into knots. Stone, concrete, tiles and grids between the grinders of steel animals. Stolid, doubled, unreal in the mist.